Uczniowie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Garwolinie zrealizowali ciekawe projekty społeczne w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Olimpiada “Zwolnieni z Teorii” jest organizowana co roku i zrzesza tysiące chętnych uczniów ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Polega na zorganizowaniu projektu na rzecz najbliższego otoczenia, społeczności, miejscowości, zwierząt, przyrody. Jej uczestnicy dobierają się w kilkuosobowe zespoły, określają problem społeczny, na który chcą odpowiedzieć i planują własny projekt społeczny, którego realizacja ma pozytywnie wpływać na odbiorców.
Projekt: „Co to za życie bywa w młodości?”
Co to za życie bywa w młodości? – próby odpowiedzi na pytanie Wiesławy Szymborskiej podjęły się Alicja Ciara, Wiktoria Jura, Alicja Mikulska, Wiktoria Szlasa i Gabriela Tudek. – Współczesność biegnie bardzo szybkim tempem. Ze względu na rozwój technologii, młodzi ludzie i starsze pokolenia oddalają się od siebie. Zauważamy różnicę między pokoleniami, słyszymy wokół, że „dzisiaj młodzież już nie ta”, że „kiedyś to było jakoś inaczej”. A może nie jest tak do końca? Może za bardzo skupiamy się na naszych różnicach, odrzucając przy tym współpracę międzypokoleniową pomiędzy młodzieżą a naszymi babciami i dziadkami. Historia Polski za czasów PRL-u może wydawać się nam nastolatkom i młodzieży bardzo odległa i abstrakcyjna, ale… jeśli nie jest tak do końca? – zadają pytania autorki projektu, którego celem jest zapobieganie traceniu pamięci o przeszłości i trudach, z jakimi musieli mierzyć się jej świadkowie. – Chociaż realia, w jakich przyszło wychowywać się nam, a naszym dziadkom są wyraźnie odmienne, pragniemy pokazać, że młodość, targające nami rozterki i wątpliwości, są do siebie niewątpliwie podobne, bez względu na bieg czasu. Podjęłyśmy próbę skonfrontowania nas i naszych rówieśników z tamtymi czasami – dodają. Uczennice przeprowadziły rejestrowane rozmowy – wywiady – z seniorami z Garwolina, które mają odbudować poczucie więzi między ludźmi dopiero co wkraczającymi w dorosłość, a tymi z doświadczeniem życiowym. 12 kwietnia miał miejsce premierowy pokaz filmu „Opowieści Seniorów”, w którym uczestniczyła cała społeczność szkolna i zaproszeni goście. – Udostępniamy film na profilu szkolnym na https://www.facebook.com/klogarwo dla wszystkich, którzy nie mieli okazji go zobaczyć oraz dla tych, którzy chcieliby obejrzeć go ponownie – podsumowują.
Projekt: „Weźmy to na Logikę!”
„Weźmy to na logikę!” to propozycja Alicji Kwiatkowskiej i Aleksandry Włodarczyk z KLO, skierowana w stronę młodszych kolegów i koleżanek z klas siódmych i ósmych szkół podstawowych z terenu naszego miasta i powiatu oraz uczniów klas pierwszych KLO. Projekt przeprowadzony został w formie warsztatów, które polegały na przedstawieniu najważniejszych zagadnień z dziedziny logiki, jak i również na rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, co może okazać się pomocne podczas egzaminu ósmoklasisty z matematyki. – Mamy nadzieję, że dzięki tym zajęciom obniżyłyśmy poziom stresu, także przed lekcjami matematyki w szkole ponadpodstawowej. Doświadczenie mówi, że nowe otoczenie zapewnia już i tak wystarczającą ilość emocji. Chciałyśmy pokazać matematykę od innej strony – nie tylko jako język obcy z tajemniczymi symbolami, ale przedmiot, który można zrozumieć, a nawet polubić – podkreślają uczennice.
Alicja i Ola przeprowadziły zajęcia warsztatowe w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 5 w Garwolinie dla uczniów klas siódmych i takie same zajęcia dla uczniów klas siódmych i ósmych w Publicznej Szkole Podstawowej w Pilawie, w Szkole Podstawowej w Woli Rębkowskiej oraz w Publicznej Szkole Podstawowej w Puznówce. Wszyscy uczniowie mieli możliwość wziąć udział w konkursie weryfikującym przyswojenie materiału, a zwycięzcy zostali uhonorowani nagrodami od sponsorów projektu. – W trakcie warsztatów spotkałyśmy się z dużym zainteresowaniem wśród młodszych uczniów i ciepłym przyjęciem przez okoliczne szkoły, za co serdecznie dziękujemy – podsumowują.
Projekt: „Wyścig o Wolność”
„Wyścig o Wolność” to projekt, który miał na celu promowanie wiedzy psychologicznej. Przez ostatnie kilka miesięcy udało nam się przeprowadzić szereg działań charytatywnych, których dochód zasilił fundację „Twarze depresji”.
W dobie XXI wieku młodzież często musi zmagać się z problemami nadmiernego stresu czy depresji. Może być to spowodowane przeciążeniem ogromną ilością pracy, którą muszą wykonywać uczniowie chodząc do szkoły czy też presją bycia idealnym, którą narzucają na nas media każdego dnia, kreując idealny obraz życia, który jest przecież nierealny. – Tworząc projekt „Wyścig o Wolność”, mieliśmy na celu uwrażliwić społeczeństwo na temat problemów psychicznych naszych rówieśników, które coraz częściej można spotkać w dzisiejszym świecie. Jesteśmy grupą znajomych o różnych zainteresowaniach, połączył nas jednak wspólny cel, a mianowicie… Działanie! – informują autorzy kolejnego projektu. – Połączyliśmy również siły z dwóch szkół. Po raz pierwszy w naszej szkole projekt realizowali uczniowie naszej szkoły KLO im. C. K. Norwida i zaprzyjaźnionego I LO im. Marsz. J. Piłsudskiego. My, młodzi ludzie możemy mieć ogromny wpływ na świat, w końcu przyszłość jest w naszych rękach. Młodzież powinna działać i się wspierać, my chcemy wesprzeć tych, którzy teraz potrzebują pomocy. Chcieliśmy wykorzystać nasze talenty i zainteresowania do czynienia dobra, czegoś co może poprawić czyjeś życie, dać trochę radości i uśmiechu. Stąd pomysł na koncerty charytatywne i imprezy charytatywne – dodają. Uczniowie odwiedzali szkoły z koncertami charytatywnymi, rozpoczęli koncertem bożonarodzeniowym dla uczniów swojego liceum i dla swoich rodziców. Odwiedzili także uczniów Szpitala Mazowieckiego w Garwolinie. Wiosną tego roku wystąpili w Szkole Podstawowej Nr 2 w Garwolinie, w Szkole Podstawowej w Michałówce i w Szkole Podstawowej w Woli Rębkowskiej. – Już na samym wejściu byliśmy ciepło witani przez nauczycieli i uczniów, co jeszcze bardziej motywowało nas do działania. Poza podróżą w świat muzyki, w te dni całe społeczności szkolne miały możliwość szerzenia dobra, dzięki zakupowi domowych ciast, ze sprzedaży których cały dochód wspomógł młodzież zmagającą się z problemami psychicznymi. Zebraliśmy łącznię kwotę 6135 zł, która zasili konto Fundacji Twarze Depresji. Nasze ostatnie działanie to dyskoteka dla uczniów naszej szkoły. Przy dobrej muzyce, słodkiej przekąsce, wacie cukrowej i loterii fantowej bawili się wszyscy nasi sympatycy. Poza tym działamy również w mediach społecznościowych i na naszym Instagramie oraz Tik Toku. Można tam znaleźć wiele ciekawostek ze świata psychologii oraz zakulisowe nagrania z koncertów! – podsumowują twórcy projektu Julia Przybysz, Oliwia Masny, Aleksandra Pszczoła, Aleksandra Przybysz, Tadeusz Gryziecki, Mikołaj Żurawek, Dominika Włodarczyk, Dominika Spasińska, Zofia Zadrożna i Zofia Krawczyk.
Opiekunem i koordynatorem projektu w szkole jest nauczycielka matematyki Aneta Gałkowska. Partnerem działań było Miasto Garwolin. Cieszymy się ogromnie, że mogliśmy wspomóc młodzież w tych działaniach. Autorom wszystkich projektów gratulujemy pomysłów i realizacji!
Informacja prasowa / redakcja UM